یک شاخص جدید برای تشخیص بیماری کبد چرب غیر الکلی

23 ژانویه‌ی 2017- بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است. نه تنها علاقه‌ی زیادی درسراسر جهان برای کشف علل بروز و عواقب این بیماری وجود دارد بلکه تشخیص زود هنگام آن از اولویت‌های تحقیقاتی است.

 حال گروهی از محققان آلمانی شاخص جدیدی را براساس داده‌های بالینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند ابتلا به بیماری کبد چرب را با دقت بالایی و در مراحل اولیه پیش بینی کند.

 پرفسور نوربرت استقان از دپارتمان طب داخلی IVدر بیمارستان دانشگاه Tübingenو محققان موسسه‌ی تحقیقات دیابت و بیماریهای متابولیکی (IDM) از مرکز هلمهولتز مونیخ و محققانی از هامبورگ و ایتالیا در این تحقیق با یکدیگرهمکاری کردند.

تقریباً یک سوم از افراد بزرگسال در کشورهای صنعتی به این بیماری کبدی مبتلا هستند. افراد مبتلا به NAFLDنه تنها در معرض خطر بیشتری برای بیماریهای پیشرفته‌ کبدی نظیر سیروز کبدی و سرطان کبد هستند بلکه بویژه در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی می‌باشند.

از ملزومات پیشگیری به موقع و انجام اقدامات درمانی، تشخیص زود هنگام این بیماری است. برای این منظور بررسی اولتراسونیک کبد و انجام آزمایشات کبدی صورت می گیرد اما در اکثر موارد با این روشهای تشخیصی، بیماری در مرحله‌ی پیشرفته شناسایی می‌شود.

آزمایش‌های پیشرفته‌تر نظیر طیف سنجی رزونانس مغناطیسی برای تشخیص زود هنگام معنی دارتر هستند اما این روشها بطور گسترده‌ قابل استفاده نمی باشند زیرا هزینه‌ی انجام آنها بسیار بالا می‌باشد. در نتیجه محققان در سراسر جهان به دنبال روشهای ساده و دقیقی برای تشخیص به موقع و زود هنگام  کبد چرب هستند، در میان شاخص‌های مختلف می توان به شاخص کبد چرب یا FLIاشاره کرد که شامل پارامترهای: سن، دورکمر، میزان تری‌گلیسرید(TG) در حالت ناشتا، میزان گاماگلوتامیل ترانس پپتیداز(GGT) است، که بسیار موثر می‌باشد.

محققان دانشگاه Tübingenبه رهبری پرفسور استفان و با همکاری پرفسور Schulzeو همکارانش از هامبورگ و ایتالیا به بهبود شاخص FLIپرداختند. برای این منظور علاوه بر پارامترهای ذکر شده برای FLI، آنها از TGو مقدار قند خون افراد در آزمایش تحمل گلوکز خوراکی دو ساعته و همچنین  مهمترین واریته‌ی ژنی برای کبد چرب( rs738409 C>G in PNPLA3) استفاده کردند.

 بر اساس داده‌های مطالعه‌ی TULIP[1]آنها نشان دادند که این ایندکس جدید، نه تنها می‌توان کبد چرب را نسبت به FLIقبلی بهتر تشخیص دهد بلکه می‌تواند تعیین کند که آیا امکان کاهش محتوی چربی کبد از طریق مداخلات شیوه‌ی زندگی وجود دارد.

حال پرفسورStefanامیدوار است که این ایندکس جدید در اعمال بالینی بیشتر استفاده شود تا بیماری کبد چرب در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود و از بروز عواقب بعدی آن جلوگیری گردد.

منبع وسایت خبر:

Diabetes & Metabolism, 2017; DOI: 10.1016/j.diabet.2016.11.006

www.sciencedaily.com/releases/2017/01/170123125534.htm

 



[1]Tübingen Lifestyle Intervention Program